Jdi na obsah Jdi na menu
 


Barcelona - Architektura Antoni Gaudího

6. 5. 2007

Architektura Antoni Gaudiho

 

 

Barcelona bez Gaudího architektury, to by bylo něco jako Praha bez Pražského hradu. Naprosto osobité a originální ztvárnění Gaudího staveb mísící secesi, modernismus, motivy z živé přírody, nádech španělského orientu a výrazných barev dotváří architektonický fond města a dělá z něj město naprosto unikátní a osobité. Antonio Gaudí, především díky svému mecenáši panu Güellovi, realizoval po městě celou řadu staveb, z nichž je několik zapsáno i do seznamu světového dědictví UNESCO.
Zde nabízím její úplný výčet:

 

Fanals Pl. Reial (1878–1879), Casa Vicens (1878–1885), Finca Güell (1884–1887), Teresines (1888–1890), Palau Güell (1886–1891), Sagrada Família (1884–1926), Bellesguard (1900–1902), Casa Calvet (1898–1904), Casa Battló (1904–1906), Parc Güell (1900–1914), Casa Milà – La Pedrera (1906–1910), Colònia Güell (1898–1915)

Ne všechny jeho stavby jsou však turisticky přístupné. V některých stále bydlí potomci původních vlastníků. Tyto stavby jsou však natolik zajímavé, že stojí zato je vidět i jen zvenku. Rád bych více přiblížil jen ty nejznámější, nejoceňovanější a turisticky přístupné.

Sagrada Família – Chrám Svatá rodina

Sagrada Família, symbol novověké Barcelony, zcela jistě patří k nejstarším staveništím na světě. Se stavbou Gaudí započal roku 1882, ani dnes se však, po více než 120ti letech, práce nechýlí ke konci. Sbírky na pokračování stavby jsou už barcelonskou tradicí, každoročně se lidé skládají na další dílek této fantastické stavby. Připomíná tak trochu naše Národní divadlo. Nicméně díky sponzorům a také díky nám, turistům, stavba v posledních letech pokračuje v rychlém tempu. Všechny peníze, které se vyberou na vstupném, putují do stavebních fondů Sagrady.

I přesto, že hlavní a největší kopule a věž chrámu je zatím jen v přípravné fázi stavby a přestože chrám vlastně zatím postrádá vnitřní zastřešený prostor, Gaudího chrám je opravdovým architektonickým unikátem, který navštíví ročně tisíce a tisíce turistů. Dnes stojí dostavěná dvě průčelí – každé po čtyřech věžích, ale jinak odlišná. Průčelí jsou zdobena modernistickými, až kubizujícími sochami s biblickými výjevy. Věže obou průčelí jsou přístupná, nahoru výtahem, dolů pěšky. Z obou uvidíte fantastické výhledy na město i na samotnou stavbu. Dále lze projít vnitřkem stavby po vnitřním obvodu chrámu od od jednoho průčelí k druhému. Jsou tak vidět hlavně úplně nové části stavby. Dále je přístupná krypta a samozřejmě veliký obchod se suvenýry.
Chrám najdete mezi dvěma parky severovýchodně od centra mezi ulicemi C. de Provenca a C. de Mallorca, zastávka metra Sagrada Família je přímo u chrámu. http://www.sa­gradafamilia.or­g/

 

Obrázek “http://www.ebj-prof.com/VISITAR/catalunya/geo/Fotos/SagrFam.jpg” nelze zobrazit, protože obsahuje chyby.

Casa Milà – La Pedrera

Dům Casa Milà, přezdívaný „La Pedrera“, najdete na křižovatce ulic Passeig de Gràcia a Carrer de Provenca. Je to rohový dům v staré zástavbě přelomu 19. a 20. století. Stejně jako všechny Gaudího budovy není možné ji přehlédnout. Připomíná spíše zbrázděný skalní masiv, než činžovní dům. Monumentální fasáda domu, masivní, nezdobená, ale přesto ladná, je něčím výjimečným. Na střeše domu Gaudí vybudoval systém vyhlídek a komínů ztvárněných do podob abstraktních zvonic, dračích hlav a rytířských helem. V roce 1984 byla stavba připsána do seznamu Světového dědictví UNESCO.

V domě se nachází výstavní síně dočasných expozic (kde je vstup zdarma), Kulturní centrum Caixa a poměrně velká část budovy je celoročně zpřístupněná. Prohlídka (bez průvodce, s možností audio výkladu) vede skrze část přízemí, první patro, podkrovní prostory s expozicí o stavbě budovy, střechu s vyhlídkou a komíny zpět do prvního patra, kde se nachází velký obchod se suvenýry.
Cena vstupného je kolem sedmi euro a pro děti, studenty a důchodce je výrazná sleva. http://www.fun­daciocaixacata­lunya.org

http://www.gaudiclub.com/ingles/i_VIDA/fotobras/pedrera/pedr3.jpg

Casa Batlló

Casa Batlló (č. 43) je asi nejfantasknějším Gaudího domem. Stojí na třídě Passeig de Grácia mezi dalšími secesními domy významných modernistů z počátku 20. století, domy Amatller (č. 41) Josepa Puige i Cadafalcha a Lleó Morera (č. 35) Lluíse Domenecha i Montanera.

Casa Batlló má přístupné první patro, které patřilo majiteli domu, proto je byt i nejhonosnější a největší. V dalších patrech jsou soukromé byty, kolem nichž se stoupá schodištěm osvětleným světlíkem s úžasnými kachlíky do podkroví a na střešní terasu.
Na tomto domě Gaudí dovedl k vrcholu své tvarosloví organické architektury, kde téměř každý prvek napodobuje nějaký organismus a součást živé přírody. Střechu s keramickými šupinami pojal jako zprohýbaný hřbet prehistorického ještěra, schodiště jako páteř, lustr jako obrovskou lasturu, krb jako nějakou vnitřní dutinu či zábradlí balkónů jako ozubená rybí ústa. Současně s tím vše v barevných mozaikách glazovaných kachlů, střepů a lakovaného dřeva. Na střeše jako komíny hrozí opět Gaudího oblíbené dračí hlavy a fantaskní věžičky.

Bohužel je třeba asi říct, že vstupné je velmi vysoké. Plné vstupné je přes patnáct euro a student zaplatí o málo méně, 13 a půl eura, to znamená jako do Sagrady a do Pedrery dohromady. http://www.ca­sabatllo.es/

http://www.laits.utexas.edu/spn328/arqui/gaudi/images/casab.jpg

Parc Güell

Güellův park se nachází v kopci poměrně daleko severně od centra. Nejbližší stanice metra je asi Vallcarca a vstup do parku je zdarma. Po parku jsou posety drobné Gaudího stavby, barevné a originální pohádkové domečky. Gaudí zde také využívá terén kopce k stavbě krásných kamenných podloubí, malých kolonád a chodníčků. Hlavním prostorem parku jsou pak schody od hlavní brány s ještěrem chrlící vodu (oblíbeným na všech pohledech a suvenýrech), kolonáda se sloupy připomínající tvar kmenů stromu a hlavní vyhlídka s linií sedátek vykládaných keramickými mozaikami roztodivných vzorů a barev. V centru parku se nachází Gaudího museum.

Na tomto parku je do dokonalosti dovedena stěžejní Gaudího myšlenka – a to je harmonie architektury a přírody. A ač dnes považujeme Gaudího za génia nesmírné originality, sám o sobě Gaudí tvrdil, že pouze kopíruje motivy z živé přírody.

 

http://home.tiscalinet.ch/fcbarcelona/images/Guell2.jpg

 

 

 

 
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA